TUSAŞ; kendi tasarımı hava araçları ile dünyanın önde gelen havacılık şirketleri için ürettiği ürünlerin montajını modern montaj yöntem ve takımlarını kullanarak yapmaktadır. Son yıllarda artan oranlarda otomasyona ağırlık verilmektedir. Montaj için gereken mastar takımların tasarım ve üretimini de yapmaktadır.

OTOMATİK PERÇİNLEME MAKİNASI (ARM)

Otomatik perçinleme tezgahları numerik kontrollü eksen hareketleri ile pozisyonlama sağlar. Tek seferde delik delme, sealant uygulama işlemlerini  ve bağlayıcı montajını gerçekleştirir. Emek yoğun montaj süreçlerinde işlem süresinin kısaltılmasını sağlar. Ayrıca  havşa çap kontrolü, oluşan bağlayıcı kafasının yükseklik kontrolü gibi kalite parametrelerinin hızlı ve güvenilir şekilde ölçülmesine olanak veren ekipmanlardır.

OTOMATİK DELME SİSTEMLERİ

Otomatik Delme tezgahlarının genel amacı yedi eksenli nümerik kontrol sistemi yardımıyla alüminyum, kompozit ve titanyumdan oluşan katmanlı yapılarda tek seferde delik delme ve havşa açma işlemlerini gerçekleştirmektir. Uçak parçaları üzerinde yapılan işlemler, tezgahın volumetrik hata düzeltme ve pozisyonlama özellikleri sayesinde yüksek verim, hız ve hassasiyette gerçekleştirilir.

Delik delme ve havşa açma işlemlerini tamamladıktan sonra açılan deliğin koordinat sistemi üzerinden doğruluğunu kontrol eder. Ayrıca vision ve probe sistemlerini kullanarak delik çapını ve havşa ölçülerini kontrol ederek kalite sonuçlarının hızlı ve güvenilir bir şekilde raporlanmasını sağlar. Manuel delmeye göre işlem süresinin kısaltılmasını, daha yüksek kalitede çalışılmasını, ergonomik problemlerin ve ekstra takım/ölçüm ekipman ihtiyacının ortadan kalkmasını sağlar.

ROBOTİK BOYAMA

Yedi eksenli FANUC marka ex-proof boya robotu astar ve son kat boya uygulamalarında kullanılır. Boya robotu su bazlı ve solvent bazlı boya uygulamaları yapabilmektedir. Robotik boya uygulamalarında boya kusurları manuel uygulamalara nazaran çok daha azalmakta olup ciddi iş gücü kazancı da sağlamaktadır.

ROBOTİK DELME

Delik delme robotu bir ray üzerinde hareket edebilen 6 eksenli bir robottur. Bağlı olduğu kontrol ünitesinden aldığı komutlar ile uçak gövdesindeki CFRP, metal ve CFRP-metal stackler tek operasyonda havşalı olarak hassas bir şekilde delinebilmektedir. Robot kullanımı ile hem proses süreleri iyileştirilmiştir hem de delik kaliteleri arttırılmıştır.

OTOMATİK BİRLEŞTİRME

"PC kontrollü Laser Tracker ve 3 eksende hareketi sağlayan tutucular, panellerin tasarım datasında belirtilmiş olan pozisyonlara göre yerleşimlerini sağlamak için laser kontrollü eksen hareketleriyle gövde oluşumunu sağlar."

YARI OTOMATİK DELİK DELME (ADU)

ADU (Advanced Drilling Unit) yeni nesil yarı otomatik delme takımlarıdır. Manuel delme takımlarının kullanım esnekliği ile robotik tezgahların tekrarlanabilirliğini barındırır. Özelikle kompozit/metal stack parçaların tek adımda delik işlemlerinde kullanılır.

ROBOTİK KAPLAMA SİSTEMİ

Robotik kaplama sistemi 9 eksenli nümerik kontrol sistemli kaplama robotu ile özel kimyasalların farklı kalınlıklarda ve bölgelerde uygulanmasıdır.  Robotik kaplama uygulamalarıyla işlem süresi kısalmakta, kalınlık hassasiyeti artırılmaktadır. İsraf malzemenin azaltılması, tehlikeli çalışma ortamlarından güvenli çalışma ortamlarına geçilmesi sağlanır.

MONTAJ MASTAR TAKIMLARI TASARIM VE ÜRETİM

Tüm montaj takımlarının tasarım ve üretimi TAI bünyesi altında yapılmaktadır.

DİJİTAL VE KAYITLI TORK EKİPMANI

Yüksek tork değeri gerektiren ve bunun hassas olarak kaydedilmesine imkan sağlayan 12,7 mm çapından büyük bağlayıcılar için kullanılan montaj ekipmanıdır.

ELEKTRİK VE ELEKTRONİK SİSTEMLERİN MONTAJLARI VE TESTLERİ

Harness, Coax kabloları, Fiber optik kabloları, panel, switch, elektronik cihaz vb. gibi elektrik-elektronik sistem elemanlarının montajları yapılmaktadır.

Harnessların devamlılık ve kaçak testleri 40.000 test noktası kapasiteli bilgisayar kontrollü test cihazıyla, Coax kabloların düşük frekans, yüksek frekans devamlılık ve kaçak testleri 350kHz ile 40gHz arasında ölçüm yapan network analyzer cihazıyla ve fiber optik kabloların desibel kayıp ve devamlılık testleri fiber optik test cihazıyla yapılmaktadır.

HİDROLİK, YAKIT VE SOĞUTMA HATLARININ MONTAJLARI VE TESTLERİ

Hidrolik hattı boruları, yakıt hattı boruları, soğutma hattı boruları ve bu hatlarda kullanılan pompa, valf, rezervuar vb. ekipmanların montajları yapılmaktadır.

Hidrolik boruların kaçak ve dayanıklılık testleri, 10000 psi kapasitedeki özel test ekipmanıyla ilgili hattın test gerekliliğine göre basınçlandırılmasıyla hidrolik yağ kullanılarak gerçekleştirilir.

Yakıt ve soğutma hattı borularının kaçak ve dayanıklılık testleri, 60psi ve 200psi kapasitedeki düşük ve yüksek hava basıncı özel test setleriyle ilgili hattın test gerekliliğine göre basınçlandırılmasıyla nitrojen veya şebeke havası kullanılarak gerçekleştirilir.

Yakıt tankı bölgelerinin kaçak ve dayanıklılık testleri, 15psi kapasitedeki özel test setleriyle ilgili hattın test gerekliliğine göre basınçlandırılmasıyla şebeke havası kullanılarak yapılır.

SOĞUK İŞLEM (COLD WORK)

15 cm çap ölçüsüne kadar olan alüminyum, çelik, titanyum deliklere  soğuk işlem uygulamaları yapılabilmektedir.

(GAMZELEME İŞLEMİ) DIMPLING (SOĞUK VE SICAK)

Alüminyum ve titanyum sac levhalar üzerine sıcak ve soğuk olarak 1 cm  çapına kadar dimpling işlemi yapılmaktadır. Dimpling işlemi, hem taşınabilir hem de sabit sıcak dimpling makinalarıyla yapılabilmektedir.

YAĞMURLAMA TESTİ

Tamamlanmış helikopter ve uçak gövdelerine İstenilen debi ve basınçta yağmurlama testi yapılabilmektedir.

GÖRSEL MACUN UYGULAMALARI

Sızdırmazlık atölyesinde; tüm projeler de yakıt, atık sıvı, yoğuşma sıvısı gibi korozif ve zararlı sıvıların farklı bölgelere sızmasını engelleyerek, korozyon ile mücadele, aerodinamik yüzey hazırlama amaçlı olarak sızdırmazlık kimyasalı uygulaması ile montaj hatlarında kullanılmakta olan sızdırmazlık karışımlarının hazırlanması gerçekleştirilmektedir.

ICON Algı Yönetimi ve Bilişim Sistemleri
Üst

Parolanızı Sıfırlayın

Tweet